Bazą oceny 360 stopni jest założenie, że obarczona najmniejszym błędem wartość liczbowa kompetencji ocenianego lidera zostanie poprawnie zmierzona w wyniku uśrednienia ocen zatrudnionych w różnych działach przykładowo osoba na wyższym stanowisku, pracownicy na podległych stanowiskach, osoby z podobnych miejsc itp.
W tej notatce uwaga zostanie skierowana na uzyskaniu ocen badanych w formie wybieranych najchętniej metod: formularz do wypełnienia długopisem, ankieta, oraz ankieta on-line. Na pozór można te metody traktować jako obarczone tymi samymi ograniczeniami; w obydwu przypadkach respondent odpowiada na pytania ankiety badawczej 360 stopni określając ocenę o ocenianej osobie. Ankiety drukowana i internetowa działają w oparciu o podobną kolejność kompetencji, a zatem nie widać różnic między nimi.
Warto być świadomym, że występuje obszar, który uzasadnia wykorzystania w wielu przypadkach formularzy intranetowych. W tej sytuacji (bardzo często stosują takie podejście stawiające najwyżej precyzję rezultatu podmioty gospodarcze - konsultingowe informatyczne) organizator badania w taki sposób pisze program komputera obsługujący badanie, by zachowania przedstawione w ankiecie pojawiały się w niemożliwej do przewidzenia kolejności. W związku z tym, że zmęczenie osoby ankietowanej wpływa bezpośrednio na pojawienie się błędu systematycznego wraz z kolejnym pytaniem, zastosowanie losowego układu zachowań czyni wynik bardziej liniowym a w konsekwencji czyni go nieco bardziej podobnym pod względem statystyki.
Inne blogi: Blog 1 Blog 2 Blog 3 Blog 4
Słowa kluczowe: ocena 360 stopni, badanie 360, ocena 360, badanie kompetencji pracownika, badanie kompetencji, ocena kompetencji, metoda 360, ankieta oceny 360, formularz oceny 360, ankieta on-line
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz